Susz warzywny – zalety

Dla każdego kucharza, domowego, czy profesjonalnego, warzywa są w kuchni niezbędnym składnikiem. Dodają potrawom smaku, aromatu, często też odpowiedniego koloru, czy konsystencji. Czasem są tylko dodatkiem, a czasem na talerzu są najważniejsze, zastępują mięso, są głównym składnikiem dania. W zależności od tego jakiego efektu potrzebujemy możemy wybrać warzywa świeże, mrożone, konserwowane, czy suszone.

Susz warzywny – jaka jest jego przewaga?

Dobrze przygotowany i przechowywany w odpowiednim miejscu będzie miał długą datą przydatności do spożycia. Podczas gdy świeże warzywa zwiędną, susz zachowa aromat.

Warzywa ususzone zajmują dużo mniej miejsca. Zamykamy je w słoiku i nie ma dylematów, czy włożyć je do lodówki, trzymać w szafce w cieniu, czy może w wodzie na półce.

Susz warzywny możemy przygotować wiosną, czy latem z młodych warzyw i korzystać z niego aż do następnego sezonu. Ususzone młode warzywa będą świetnym źródłem witamin, oraz doskonałą alternatywą dla warzyw dostępnych zimą na pólkach sklepowych.

Czy ususzone warzywa są zdrowe?

Wiele osób rezygnuje z suszonych mieszanek obawiając się, że nie wiele mają one wspólnego z witaminami i składnikami odżywczymi. Jeśli jednak odpowiednio wybierzemy skład lub też przygotujemy susz w domu sami z warzyw, których pochodzenie znamy możemy mieć pewność, że będzie on wartościowy.

W sezonie zimowym, gdy ciężko jest o świeże warzywa, susz na pewno sprawdzi się lepiej niż mrożonki, czy warzywa w słoiku. Te często poddawane są obróbce termicznej przed zamrożeniem, czy zakonserwowaniem i tracą część ze swoich drogocennych właściwości.

Suszenie to jeden z najstarszych sposobów przedłużania żywotności warzyw, owoców, czy mięsa znanych ludzkości, stosowany jeszcze zanim wynaleziono konserwanty i lodówki. Warzywa podczas suszenia nie tracą witamin i minerałów tak bardzo potrzebnych organizmowi do odpowiedniego, zdrowego funkcjonowania.

Na co powinniśmy zwrócić uwagę wybierając susz?

Jeśli zdecydowaliśmy się na gotowy susz warzywny powinniśmy dokładnie przeanalizować jego skład. Jeśli na liście znajdą się jakiekolwiek aromaty, barwniki, czy konserwanty powinniśmy z niego zrezygnować.

Najlepszy susz to ten o prostym składzie. Jeśli chcemy skorzystać nie tylko z walorów smakowych danej mieszanki, ale również jej właściwości prozdrowotnych powinniśmy poszukać takiej, w której składzie są tylko warzywa, pamiętając o tym, że przyprawy zawsze możemy dodać sami.

Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z firmy Ogrodnik S.A.

About the author

Related

JOIN THE DISCUSSION