Czym grozi jazda na letnich oponach zimą?

W Polsce pomimo wielokrotnych starań polityków różnych opcji, nie wprowadzono dotychczas odgórnego obowiązku wymiany opon letnich na zimowe w momencie zmiany pory roku. W efekcie nie brakuje na polskich drogach śmiałków, którzy poruszają się na letnim ogumieniu w środku zimy. Czym to grozi?

Czy opony zimowe to zbędny wydatek?

Zimy w Polsce są coraz łagodniejsze, a śnieg zwykle widujemy w górach. W miastach zdarza się on rzadko, dlatego wielu kierowców uważa, że zakup kompletu zimowego ogumienia to kompletnie zbędny wydatek. Argumentują to także i tym, że kodeks drogowy nie obliguje właścicieli pojazdów mechanicznych do dokonania takiej zmiany. Dlatego być może nie jest ona wcale potrzebna, a przy spokojnej jeździe zimą na trasach miejskich przy użyciu letnich opon, kierowca ma poczucie bezpieczeństwa.

Niestety, jest ono tylko pozorne, ponieważ letnie opony tracą swoje właściwości nie tylko na śniegu czy lodzie, ale już w niższych, choć jeszcze dodatnich, temperaturach. Jazda z letnim ogumieniem w czasie zimy może doprowadzić do bardzo niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Inna konstrukcja opon

Producenci na rynku oponiarskim do produkcji opon zimowych wykorzystują mieszanki gumowe z wyższą zawartością krzemionki niż w przypadku opon letnich. Zawierają one ponadto kauczuk oraz rozmaite oleje, które w niskich temperaturach, określonych w granicach poniżej 7 stopni Celsjusza, zachowują swoją elastyczność i zapewniają samochodom optymalną przyczepność do drogi.

W przeciwieństwie do nich guma opon letnich w niskich temperaturach twardnieje, a jej przyczepność drastycznie spada, co jest poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego.

Ponadto opony zimowe posiadają wiele lameli, czyli drobnych nacięć na bieżniku, odpowiadających za odprowadzanie śniegu i błota pośniegowego. Zwiększa się przy tym powierzchnia bieżnika, a jazda po mocno zaśnieżonej trasie nie jest problemem. Należy przy tym pamiętać, że bieżnik „zimówek” musi mieć co najmniej 4 mm głębokości, dla zapewnienia optymalnych właściwości jezdnych, choć kodeks drogowy wymaga zaledwie 1,6 mm głębokości bieżnika.

W oponach letnich lameli jest znacznie mniej, ale i też inne zadania i wyzwania stawiane są przed takim ogumieniem.

Niebezpieczna jazda na letnich oponach

Znaczne wydłużenie drogi hamowania, utrata optymalnej przyczepności, poślizgi – to wszystko wiąże się z korzystaniem z letniego ogumienia w czasie zimy w swoich samochodach. Warto podkreślić, że według pomiarów dokonanych przez firmę Continental, różnica długości w drodze hamowania na śniegu z prędkością 50 km/h między oponą letnią a zimową, wynosi ponad 30 metrów, na korzyść zimówek. W efekcie pojazd na oponach zimowych po wciśnięciu hamulca zatrzyma się, podczas gdy samochód na oponach letnich będzie poruszał się jeszcze z prędkością 35 km/h.

Dlatego wymiana opon letnich na zimowe powinna być dokonywana zawsze, kiedy temperatura spada do wskazanego wcześniej poziomu. Wraz z wymianą warto dokonać kompleksowego ustawienia geometrii kół. Ustawienie zbieżności wpłynie pozytywnie na jazdę samochodem i na komfort jego prowadzenia przez kierowcę. Opony nie będą też nadmiernie się zużywać.

About the author

Related